Projekty spojující literární, dramatické a hudební
umění s mediální výchovou
(7. třída)
V letošním školním roce máme v sedmé třídě možnost propojit různé druhy umění formou malých projektů, které si žáci připravují ve skupinách.
Obvykle se začíná četbou vybraných textů, které souvisejí s naším literárním tématem. Letos to byly nejdříve odborné články týkající se hudby – v tomto případě žáci pracovali jako vědci, připravující se na vědeckou konferenci o hudbě. V týmu si tvořili své referáty, které pak přednášeli před publikem. Vystupovali i ve vhodném společenském oblečení, využívali práci s internetem a dataprojektorem k doplnění svého výkladu, přinesli si názorné pomůcky, dokonce předvedli taneční ukázku.
Dalším projektem byla příprava „Televizního pořadu – rozhovor s hudebním skladatelem“. Ve skupinách se pracovalo se životopisy, hledaly se podstatné informace, sestavovaly otázky a odpovědi, využívaly se slovníky pro vysvětlení odborných pojmů a samozřejmě se vybíraly hudební ukázky a vhodné kostýmy. Této debaty se zúčastnil moderátor, hudební skladatel a hudební odborník.
Před vánočními prázdninami si žáci připravili a předvedli „Rozhlasový pořad o Vánocích v různých evropských zemích“. Opět pracovali s informacemi, aby je potom sdělili formou rozhovoru moderátora s cestovatelem. Vystoupení bylo doplněno vánoční hudbou z dané země, a tak si posluchači mohli porovnat nejen různé vánoční zvyky a tradice, ale také různorodost hudebních ukázek.
Tato aktivita děti velmi baví - zdokonalují si práci s textem, tvoření otázek, sestavují si vlastní scénář, rozdělují role, a tak zkvalitňují možnosti komunikace. V každém případě rozvíjejí různé druhy spolupráce a vzájemného hodnocení, které je důležitou součástí těchto společných činností.